Amortyzatory a bezpieczeństwo jazdy.

Amortyzatory a bezpieczeństwo jazdy.

Kilka dni temu wymieniłam amortyzatory w swoim aucie. Auto z przebiegiem 60 tys. 2013r. Nieco się zirytowałam…. nie za szybko? Postanowiłam zatem zgłębić temat.

Jakie objawy mogą wskazywać na nadmiernie zużyte amortyzatory?

Jak zawsze powtarzam warto „słuchać” swojego auta. Jeżeli zauważycie takie objawy jak:

  • auto nierówno prowadzi się na zakrętach, możecie mieć odczucie  jakby nie trzymało się nawierzchni i miało ochotę pojechać własną drogą,
  • kołysząca się karoseria (nazywam to „wrażeniem pływającego auta”), przy większych prędkościach auto zachowuje się jakby wiał bardzo duży wiatr a ono było  co najwyżej rozmiarów Seicento. Wiatru nie ma, auto nieco większe a nadal buja.
  • „dobijanie zawieszenia” na nierównościach. Oczywiście możemy obwinić stan dróg a nie  zawieszenia,
  • efekt nurkowania podczas hamowania,
  • „Przestawianie” pojazdu w czasie pokonywania np. torów kolejowych, poprzecznych uskoków.

Szacuje się, że w samochodach poruszających się po naszych drogach powinny wytrzymać dystans ok. 60-80 tys. km. Czyli moje rzeczywiście – biorąc pod uwagę stan mojej drogi dojazdowej do domu 🙂 – miały prawo się zużyć. Są to oczywiście orientacyjne dane,  dużo zależy od tego po jakich drogach jeździmy.

Jak jednoznacznie stwierdzić, że już czas je wymienić?

Tu pojawia się mały problem. Testery amortyzatorów są tak naprawdę testerami całego zawieszenia samochodu i pozwalają na ogólną ocenę jego pracy. Często pomiary na nich wykonane nie są miarodajne. (wystarczy np. nieprawidłowy poziom ciśnienie w oponach).  Często spotykam się z sytuacją gdy auto zostało dopuszczone do ruchu podczas  przeglądu na Stacji Kontroli Pojazdów, amortyzatory teoretycznie spełniają normy a mimo to po dokładnym sprawdzeniu okazuje się, że kwalifikują się do wymiany. Zatem jak sprawdzić ? Jeżeli zauważycie jakiekolwiek z w/w objawów bądź  macie wątpliwości należy udać się do zaufanego serwisu i poprosić o weryfikację. Nie będę opisywała w jaki sposób mechanik jest w stanie sprawdzić skoro urządzenia są ułomne proszę jednak wierzyć, że doświadczony serwisant oceni je prawidłowo.  Dobrym pomysłem jest wybranie serwisu, który przy okazji standardowego przeglądu auta  – wymiany oleju i filtrów sprawdzi stan zawieszenia i amortyzatorów. Będziecie miały pewność, że wszystko jest w należytym stanie.

Czym mogą skutkować uszkodzone amortyzatory?

Według potocznej wiedzy kierowców amortyzatory w aucie kojarzą się z komfortem jazdy. Nic bardziej błędnego. Są jednym z najważniejszych elementów wpływających na bezpieczeństwo jazdy. Mają znaczący wpływ na utrzymanie kontroli nad pojazdem podczas jazdy oraz hamowania. O co chodzi? Podczas ostrego hamowania amortyzatory nie dociskają kół do jezdni, koła  podskakują.  Wydłuża to znacznie drogę hamowania oraz powoduje, że auto ma większą tendencję do  zmiany zadanego toru jazdy.  Podobnie dzieje się na zakrętach co zwiększa ryzyko, że wpadniemy w poślizg i wypadniemy z drogi. Zużyte amortyzatory przyczyniają się również do nierównego i szybszego zużycia opon (tzw. „wyządbkowane” opony). Dodatkowo  znacząco przyspieszają zużycie elementów układu kierowniczego oraz zawieszenia.

W moim przypadku okazało się, że pojawił się na nich wyciek oleju. W takim przypadku nie ma żadnych wątpliwości.  Muszę przyznać, że przed wymianą zawieszenie nieco inaczej działało ale nie na tyle żeby mnie zaniepokoić. Po wymianie amortyzatorów okazało się, że różnica jest olbrzymia. Zwiodło mnie to co wielu użytkowników aut. Gdy systematycznie jeździmy samochodem nie zauważamy drobnych zmian. To trochę jak z naszymi dziećmi –  nie zdążyliśmy zauważyć kiedy wyrosły.

Zapraszam do mojego serwisu samochodowego: 

Ten post ma jeden komentarz

Dodaj komentarz

Close Menu