EGR – zawór recyrkulacji spalin.

EGR – zawór recyrkulacji spalin.

Układy recyrkulacji spalin  jest rozwiązaniem stosowanym w samochodach wyłącznie w celu ograniczenia  emisji toksycznych związków z rur wydechowych. Zawór EGR służy do sterowania  powrotem spalin do cylindrów. Wbrew obiegowej opinii nie chodzi tu wcale o „dopalanie” spalin, ale o  obniżenie temperatury w komorze spalania oraz spowolnienie tego procesu. Dzięki temu zostaje obniżona o kilkadziesiąt proc. emisja bardzo szkodliwych tlenków azotu (różnych związków występujących zwykle pod wspólną nazwą NOx.)

Wpuszczenie spalin do dolotu sprawia, że w zassanym powietrzu zmniejsza się ilość tlenu, więc spalanie przebiega spokojniej (czyt. gorzej), ale za to temperatura w cylindrach wyraźnie spada, dzięki czemu tlen nie łączy się z azotem. Same spaliny nie uczestniczą w reakcji, ale pełnią rolę „wypełniacza” komory spalania. Oczywiście, efektem ubocznym jest też spadek mocy silnika. To dlaczego  nie da się tak po prostu doprowadzić rurki z wydechu do kolektora dolotowego, by przez cały czas część spalin trafiała znów do cylindrów ?  To jak z rozpalaniem w piecu. Gdyby spaliny z komina wracały w chwili gdy rozpalamy  nie ma szans na to aby udało nam się rozpalić ogień.  Silnik  na wolnych obrotach dusiłby się. Spaliny nie mogą trafiać do komór spalania przez cały czas. Zawór jest po to, żeby recyrkulacja spalin nie zakłócała pracy silnika i nie ograniczała mocy maksymalnej.

Zarówno na wolnych obrotach, jak i przy gazie wciśniętym do podłogi zawór EGR powinien pozostawać zamknięty. Charakterystyka pracy zaworu zależy m.in. od rodzaju silnika – inne parametry (np. ilość wpuszczanych do dolotu spalin) są odpowiednie dla jednostki benzynowej, a inne dla diesla.

Najczęstszą przyczyną awarii zaworu EGR jest jego zanieczyszczenie, choć w nowszych rozwiązaniach coraz częściej dochodzi do uszkodzenia układów sterujących jego pracą. Duże zanieczyszczenie powoduje utrudnioną pracę elementów sterujących, ich przeciążenie i w efekcie awarię. Duże ryzyko wiąże się również z agresywnym działaniem spalin na elementy zaworu EGR, więc nierzadko dochodzi do wypalenia materiału wewnątrz zaworu.

Objawy uszkodzenia EGR mogą być różne w zależności od rodzaju awarii. Jako, że najczęściej dochodzi do mocnego zanieczyszczenia i problemów z przepływem spalin do układu dolotowego, zwykle pojawia się stosowny komunikat w postaci kontrolki „check engine” na tablicy wskaźników. Pojawiają się również problemy z uzyskaniem pełnej mocy silnika, ponieważ zapchanie zaworu EGR na pewno jest powiązane z silnym zanieczyszczeniem kolektora dolotowego. Najczęściej jednak zawór blokuje się w pozycji otwartej, a to wiąże się już z mocno odczuwalnymi objawami, takimi jak nierównomierna praca silnika na biegu jałowym, trudności z płynnym przyspieszaniem i utrudniony rozruch zimnego silnika.

W przypadku  awarii  konieczna jest jego wymiana. Samo wyczyszczenie pomaga w starszych, prostych konstrukcjach. Praktyka pokazuje, że wyczyszczenie nowoczesnego zaworu EGR nie daje efektu lub jest on krótkotrwały. Co więcej, decydując się na czyszczenie zaworu warto też wyczyścić kolektor dolotowy.

Często użytkownicy pojazdów decydują się na ostateczne rozwiązanie problemów z zaworem EGR zaślepiając go, wyłączając jego pracę poprzez odpowiednie zmiany w oprogramowaniu sterownika lub nawet jego usunięcie i wstawienie w jego miejsce tzw. elementu bypass.  Pozytywne efekty dotyczą głównie starszych konstrukcji, w których zawory EGR nie były sterowane elektronicznie. Nieco inaczej wygląda sprawa  w przypadku nowszych konstrukcji,  których wszystkie mechanizmy pracują nierzadko na granicy swojej wydajności i wytrzymałości, a komputer sterujący pracą silnika ma wpływ na praktycznie każdy element. Trzeba pamiętać o tym, na jakiej zasadzie zawór EGR zmniejsza produkcję NOx przez silnik – obniża temperaturę w komorze spalania. Wyłączenie EGR poza gorszej jakości spalinami może mieć trudne do przewidzenia skutki a szczególnie w autach z filtrem DPF (Filtr cząstek stałych). W nowszych autach nie warto tego robić.

 

Dodaj komentarz

Close Menu