Intercooler.

Intercooler.

Tym razem zajmę się kolejną obco brzmiąca nazwą: intercooler. Inne określenia stosowane dla tego elementu to chłodnica doładowania lub chłodnica powietrza doładowanego. Domyślacie się już  do czego służy.

Montowany jest w samochodach z turbosprężarką lub kompresorem. Powietrze wydobywające się z turbosprężarki osiąga bardzo wysoką temperaturę. Podstawowym jego zadaniem jest schłodzenie tego powietrza zanim trafi do kolektora ssącego (dolotowego), a potem do komory spalania w silniku. Schłodzone powietrze jest gęstsze, dzięki czemu można uzyskać większą moc silnika.
Z wyglądu przypomina chłodnicę płynu, z tym, że w jej wnętrzu zamiast wody przepływa powietrze. Nie będę rozpisywała się o różnych rodzajach i rozwiązaniach funkcje zawsze ma jedną.

Na czym polega uszkodzenie?

Najczęściej na rozszczelnieniu tego elementu w wyniku uszkodzeń mechanicznych lub zredukowaniu przepływu powietrza – zanieczyszczenia wewnątrz układu – olej, opiłki itp.

Jakie są objawy?

Raczej trudno będzie ich nie zauważyć ;). Spadek mocy auta bądź jej zupełny brak, zwiększona ilość spalin z rury wydechowej (czarny dym), może pojawić się dymienie pod maską, zwiększone spalanie paliwa a czasem zapach spalin w samochodzie.

Warto pamiętać, że w sytuacji gdy zatarła się turbosprężarka warto wymienić przy okazji intercooler. Opiłki powstałe w wyniku zatarcia turbiny będą nadal krążyły w układzie i uszkadzały nowe elementy. Oczywiście pod warunkiem gdy mamy jeszcze sprawny silnik 😉 w przeciwnym wypadku intercooler jest najmniejszym problemem.

Dodaj komentarz

Close Menu