Zapaliła się kontrolka poziomu płynu chłodniczego. Jak prawidłowo uzupełnić płyn?

Jaki płyn chłodniczy dolać?

W przypadku konieczności dolania płynu najlepiej sprawdzić w instrukcji obsługi samochodu jaki jest stosowany. W niektórych markach informacja znajduje się na zbiorniku. W płynach do układów chłodzenia standardy te możemy podzielić na te wprowadzone przez organizacje lub przez producentów. Możemy tam odnaleźć oznaczenia typu technologii np. OAT (płyn bezkrzemianowy), HOAT (płyn hybrydowy) lub IAT (płyn krzemianowy).  Ostatnio zyskuje na popularności klasyfikacja płynów chłodniczych stosowana przez koncern VW, który rozróżnia płyny G11 (IAT), G12, G12+ (OAT) oraz G12++ i G13 (uniwersalne płyny chłodnicze zawierające krzemiany uzupełnione innymi środkami chroniącymi układ przed korozją). Im nowszy samochód tym bardziej destrukcyjne dla układu chłodniczego moze być nalanie nieprawidłowego płynu.

Czy płyny chłodnicze można mieszać?

Otóż nie musimy kupować płynu tego samego producenta. Producent płynu nie ma tu istotnego znaczenia. Znaczenie ma rodzaj. Nie miesza się płynów wyprodukowanych w różnych technologiach, np. zawierających krzemiany, z płynami które ich nie zawierają. Nie wolno też mieszać płynów starszej generacji z tymi nowszymi. Czyli jak powyżej sprawdzamy co było i to lejemy.

Czy kolor płynu chłodniczego ma znaczenie?

Istnieje potoczna opinia, że jeżeli w zbiorniczku mamy różowy płyn wystarczy dolać płyn o tym samym kolorze. Niestety obecnie jest to duże ryzyko. Producenci płynów barwią płyny na różne kolory według własnych upodobań. Nie jest to już związane z ich rodzajem dla tego nie należy sugerować się kolorem.

Gdy jesteśmy bez dostępu do informacji lub możliwości zakupu?

W ostateczności można dolać wody aby spokojnie dokończyć podróż. Warto jednak później jak najszybciej udać się do serwisu w celu sprawdzenia parametrów płynu chłodniczego. Jeżeli dolaliśmy dużo wody może nie spełniać wymaganych parametrów.  Płyn chłodniczy w polskich warunkach powinien mieć odporność na mróz rzędu -35-37 stopni Celsjusza, temperatura wrzenia 110 -140 stopni Celsjusza. W razie potrzeby serwis uzupełni koncentratem. Jest to istotne szczególnie zimą.

Podstawowe zasady bezpieczeństwa.

Bez względu na markę, model samochodu, rok produkcji należy pamiętać: nie odkręcać korka na zbiorniku wyrównawczym gdy auto jest uruchomione i nagrzane! W zbiorniczku mamy wysokie ciśnienie i temperaturę. Odkręcenie zbiorniczka w takiej sytuacji grozi poważnymi poparzeniami!

Samochód gasimy, najlepiej odczekać dłuższą chwilę. Gdy nie mamy pewności, czy oby na pewno odczekaliśmy odpowiednio najlepiej postępować jak z odkręcaniem wstrząśniętej butelki napoju gazowanego którego nie chcemy mieć rozlanego na kanapie.

Mała uwaga – płyny występują w postaci skoncentrowanej i należy je rozcieńczyć w określonych proporcjach bądź gotowe do użytku. Czytajcie informacje na opakowaniach. 

Masz problem? Zapraszamy do naszego serwisu: Morela Serwis Samochodowy