Filtr kabinowy – maska antysmogowa samochodu!!

Filtr kabinowy – maska antysmogowa samochodu!!

Jak wszyscy wiemy każde auto jest wyposażone w filtry. Wymiana filtrów należy do podstawowej obsługi serwisowej. Z doświadczenia wiem, że klienci nie  zgłębiają nadmiernie tego tematu. Są filtry, trzeba je wymienić, wymieniamy…… ewentualnie pojawia się pytanie o cenę  i sporadycznie uwaga aby były  z „dobrej” firmy. Jest to błąd. Są to dosyć istotne elementy naszego auta. Nasze samochody wyposażone są w: filtr oleju, filtr paliwa (nie wszystkie posiadają wymienny ) filtr powietrza oraz filtr kabiny  (zwany też filtrem przeciwpyłkowym).  O ile pierwsze trzy związane są z silnikiem tak ten ostatni z komfortem  i zdrowiem użytkowników pojazdów.   Nim chciałabym się zająć.

Jakie  zadanie ma filtr kabinowy?

Filtry przeciwpyłkowe mają za zadanie ograniczyć  przedostawaniu się zanieczyszczeń znajdujących się w powietrzu do kabiny pojazdu. Zanieczyszczenia te występują w różnym natężeniu i zależą od wielu czynników takich jak na przykład pora roku, warunki pogodowe, zagęszczenie przemysłu czy też natężenie ruchu. Są to zanieczyszczenia stałe  jak i gazy. Czyli powinno nam zależeć aby przedostało się ich jak najmniej. Największe stężenie szkodliwych substancji i pyłów mamy oczywiście na wysokości naszego auta. Stoimy przecież za/ przed/obok  rury wydechowej innego uczestnika ruchu.  Więcej o tym co wydobywa się z rur wydechowych tutaj: Co wydobywa się z rury wydechowej.  Jak w każdej dziedzinie życia i w tej mamy wybór jaki rodzaj zastosować. Warto podjąć tą decyzję świadomie. W końcu chodzi o nasze zdrowie.

Jaki mamy wybór?

Filtry standardowe (potocznie „papierowe). – wykonane ze specjalnych mikrowłókien o różnej gęstości. Zatrzymują substancje w postaci stałej:  kurz, pyłki, drobiny z opon, klocków hamulcowych itp….. Są dostępnie – nie brałabym ich wogóle pod uwagę! Jedyna zeleta to cena,  jak dla mnie są to pieniądze wydane bez sensu.

Filtry z węglem aktywnym – poza warstwami filtrów standardowych dodatkowo posiadają  warstwę z węglem  aktywnym.  Warstwa z węglem aktywnym zatrzymuje dodatkowo gazy takie jak tlenki azotu  związki siarki oraz ozon. Zatrzymuje również wilgoć – zmniejszają parowanie szyb. Niewątpliwie są o wiele skuteczniejszy od zwykłych filtrów. Warto wziąć je pod uwagę przy wyborze. 

Filtry  antyalergiczne – oprócz warstw z których składa się filtr węglowy dodatkowo  posiadają dodatkową  warstwę filtracyjną  mającą zadanie chronić  kierowcę i pasażerów przed alergenami (pyłkami), bakteriami i pleśnią. Niektórzy producenci wykorzystują do tego  powłokę biofunkcjonalną i antymikrobiologiczną, która wykorzystuje działanie polifenolu zawartego np. w zielonej herbacie, wiążąc jak w klatce uwalniające się z pyłków alergeny i blokując tym samym rozwój bakterii i pleśni. Najlepsze rozwiązanie dla osób skłonnych do alergii osób spędzajączych dużo czasu w korkach a także dla mieszkańców dużych miast w których jakość powietrza jest obecnie fatalna. 

Jak często wymenić filtr?

Zalecenia producentów aut są różne. Spotkałam się z wytycznymi: co 60 tys lub 3 lata. Nic chcielibyście dotykać filtra kabiny, który był eksploatowany przez 3 lata.   Jest oddzielną planetą z drugim życiem powstającym na powierzchni.  Filtr kabiny należy wymienić minimum raz do roku lub co 15 tys. km.  W tym przypadku zignorowałabym zalecenia producentów.   Warto także pamiętać aby przy okazji odgrzybić klimatyzację. Poniżej przykład. czy chcielibyście mieć coś takiego w aucie?

Nie pozwólcie aby ktoś decydował za Was. To jest zdrowie waszych rodzin,  komfort a co za tym idzie bezpieczeństwa podróżowania. Co ciekawe różnice w cenach pomiędzy poszczególnymi rodzajami  filtrów  nie są duże.

Ten post ma jeden komentarz

Dodaj komentarz

Close Menu