Jaką rolę spełnia osuszacz klimatyzacji?

Element układu klimatyzacji o którego istnieniu użytkownicy  często nie wiedzą i nie ma w tym nic dziwnego. Kierowca nie musi być mechanikiem. Właściwie dobrze gdy klient warsztatu nim nie jest 😉.  Gorzej gdy serwis samochodowy nie przywiązuje większej wagi do osuszacza klimatyzacji i roli jaką pełni w samochodzie.

Osuszacz klimatyzacji  to nic innego jak filtr.

„Osuszacz klimatyzacji jest urządzeniem buforowym i filtrującym czynnik. Znajduje się w układzie klimatyzacji po stronie wysokiego ciśnienia, pomiędzy skraplaczem a zaworem rozprężnym. Jego zadaniem jest filtrowanie zanieczyszczeń, które mogą znajdować się w układzie, jak również absorpcja wilgoci.

Zasobnik jest podobną częścią jak osuszacz, ale stosowaną w układach AC z dyszą dławiącą. Znajduje się on po stronie niskiego ciśnienia układu i oprócz filtrowania zanieczyszczeń i przechowywania oleju i czynnika chłodniczego zabezpiecza przed dostaniem się czynnika w stanie ciekłym do sprężarki”  To jest definicja jednego z producentów.

To tyle jeżeli chodzi o definicję.

Źródło: https://nissens.com.pl/pl-pl/automotive/osuszacz-/-zasobnik.aspx

Co to oznacza dla właściciela samochodu?

Wilgoć w układzie klimatyzacji przyczynia się do korozji jej elementów a w dłuższej perspektywie do zatarcia układu klimatyzacji. Podstawową rolą osuszacza jest absorbcja wilgoci z układu klimatyzacji. Jak wszyscy wiemy nie wymyślono wkładów filtracyjnych, które absorbowałyby wilgoć w nieskończoność.

Klika zaleceń dotyczących osuszacza klimatyzacji.

  1. Nawet przy sprawnym układzie klimatyzacji producenci zalecają wymianę osuszacza klimatyzacji raz na dwa lata.
  2. Osuszacz klimatyzacji zawsze należy wymienić w przypadku wymiany sprężarki klimatyzacji, skraplacza (kondensatora), lub zaworu rozprężnego.
  3. Częstą awarią układu klimatyzacji jest jego rozszczelnienie np. w wyniku korozji przewodów. Zalecenia techniczne dotyczące osuszaczy klimatyzacji jasno określają: jeżeli układ był otwarty przez ponad godzinę należy wymienić osuszacz. Niestety warsztaty często o tym zapominają. Uszczelniają układ, napełniają i na tym kończą usługę. Klimatyzacja w takim przypadku często zadziała. Najczęściej na krótko.
  4. Osuszacze klimatyzacji są pakowane hermetycznie i  poddawane próbom szczelności. Jeżeli osuszacz ma uszkodzone opakowanie nie nadaje się do użycia.  Podczas montażu osuszacza czas od otwarcia opakowania do zamontowania nie powinien być dłuższy niż pół godziny.  W przeciwnym wypadku nie będzie spełniał swojej funkcji.
  5. Zbyt duża ilość oleju w układzie AC powoduje zapchanie wkładów filtrujących, a w konsekwencji zmniejsza zdolność osuszacza do filtrowania czynnika oraz ogranicza przepływ czynnika. Warto wykonywać przeglądy klimatyzacji w serwisie samochodowym, który posiada odpowiednią wiedzę.

Biorąc pod uwagę, że w większości modeli osuszacza klimatyzacji do koszt 50-200 zł. warto o tym pamiętać.

Używane osuszacze klimatyzacji.

Zadziwiający jest fakt, że na znanym wszystkim portalu aukcyjnym sprzedawane są używane osuszacze klimatyzacji.  Naprawdę? 😳 Mając na względzie w/w informacje jaki jest sens i logika? Porównam to do kupowanie używanego zmywaka do naczyń. Podobnie jest ze sprężarkami klimatyzacji. Gdy w wyniku nieprawidłowego przechowywania dostaje się do niej wilgoć prawdopodobieństwo, że się zatrze po zamontowaniu jest bliskie 100%.