Kobieta kontra serwis samochodowy – Jak nie dać się oszukać?

Dobry warsztat samochodowy to podstawa w serwisowaniu samochodu. Niestety rzeczywistość czasem wygląda inaczej.

Coraz więcej kobiet zajmuje się serwisowaniem swojego samochodu. Stereotyp, że należy to do obowiązków mężczyzny w tych czasach już się nie sprawdza. 

Wiele z nas nie ma miłych wspomnień związanych z warsztatami samochodowymi co dodatkowo zniechęca do wizyt w serwisie. Często zamiast szybko reagować gdy pojawiają się wątpliwości co do stanu samochodu  kobiety jeżdżą  aż samochód całkowicie odmówi posłuszeństwa.   

Na co zwrócić uwagę podczas wizyty w serwisie aby uniknąć nieprzyjemnych sytuacji a auto było prawidłowo naprawione?

Zawsze prosić o dokument sprzedaży z jasno określonym zakresem naprawy oraz wyszczególnionymi częściami.

Niestety praktyki serwisów bywały różne. Faktura z pozycją „naprawa samochodu” jest nie do przyjęcia. Dobry warsztat samochodowy nie będzie robił z tym problemu.

W przypadku reklamacji nie będzie wątpliwości co do tego czy element był wymieniany i czy prawa czy lewa strona.

Dzięki temu mamy historię napraw co jest przydatne przy sprzedaży a także w sytuacji gdy nie jesteśmy pewne kiedy np. był wymieniany olej w skrzyni biegów.

Gdy po naprawie mamy wątpliwości co do tego czy naprawa została prawidłowo wykonana dokładne określenie użytych elementów pozwala na łatwiejszą weryfikację.

Skuteczna komunikacja.

Gdy kobiety odwiedzają serwis samochodowy  mam wrażenie, że nagle się wycofują i tracą poczucie pewności.  Zdarza się, że serwisy stosują  „techniki” skutecznie zniechęcające do dociekliwości.

 Bardzo ważne jest aby podczas wizyty w warsztacie dokładnie opisać niepokojące objawy. Błędem jest próba samodzielnego diagnozowania przy pomocy kolegów i „szwagra” 😉.  Nakierowywanie serwisów na przyczynę usterki często kończy się wymianą elementów, które nie są ich przyczyną ale skoro klient chciał wymienić to zostało wymienione. Dobry serwis samochodowy poradzi sobie ze znalezieniem przyczyny. Niezbędne jest do tego precyzyjne opisanie objawów.  Jeżeli sobie nie radzi, należy go zmienić.

Ustal przewidywany koszt naprawy oraz rodzaj części.

Warsztaty niestety często same oceniają na co klienta stać lub nie. Jest to poważny błąd. Oferta na rynku części jest bardzo szeroka. Dostępne części są bardzo różnej jakości.  Warto jest domagać się informacji jaki mamy wybór.  Często warto zapłacić odrobinę więcej i mieć pewność, że nie będziecie musiały wracać z problemem. Zamienniki złej jakości szczególnie jeżeli dotyczy to elektroniki samochodowej powodują dalsze problemy, które bardzo trudno zdiagnozować.  Uszkodzony element wymieniony a samochód nadal wykazuje usterki.  Aby zapobiec takim sytuacjom warto wymagać od serwisu jasnego przedstawienia czego dotyczy naprawa jakie części będą użyte i jakie są alternatywy.  Przed każdą naprawą proś o wstępny kosztorys.  Są sytuacje w których trudno jest dokładnie wycenić naprawę ale w większości przypadków nie jest to problem. Warto być przygotowanym na to jaki wydatek Was czeka.

Sprawdź co wchodzi w zakres podstawowego przeglądu.  

Przy okazji przeglądu zwróćcie uwagę czy serwis dokładnie sprawdza stan waszego samochodu. Czy mieści się to w zakresie przeglądu. Często użytkownicy mają świadomość, że trzeba wymienić olej filtry i to wystarczy.  Warsztaty mają różne podejście. Producenci samochodów różne zalecenia. Jestem jednak zwolenniczką  sprawdzania stanu samochodu  przy okazji przeglądu. Jeżeli nie jest to standardem w waszym serwisie poprosić o dokładne sprawdzenie samochodu i diagnostykę. Takie podejście znacznie ogranicza prawdopodobieństwo nagłej awarii oraz ogranicza częstotliwość wizyt w serwisie. Czas obecnie jest cenny a brak samochodu komplikuje życie. Wiele usterek można usunąć na początkowym etapie. Dla serwisu są już one widoczne , kierowca może jeszcze nie słyszeć bądź nie czuć objawów.  Wcześniej czy później i tak trzeba będzie wykonać naprawy. Z doświadczenia wiem, że w najmniej odpowiedniej chwili.

Wybierz  jeden dobry warsztat samochodowy, który będzie opiekował się Twoim samochodem.

Jest to dosyć istotne. Gdy już znajdziecie dobry warsztat samochodowy który wzbudza wasze zaufanie i podoba wam się to w jaki sposób jesteście traktowane Wy i Wasz samochód nie szukajcie tańszych rozwiązań. Oczywiście w granicach zdrowego rozsądku.  Wymiana klocków jednym warsztacie, sprzęgła w innym a łożyska w kolejnym wcześniej czy później doprowadzą do problemów.

Dobry serwis samochodowy,  który ma auto pod stałą opieką ma historię napraw i wie kiedy i co było naprawiane. W przypadku niejasności czy reklamacji nie będzie odsyłał do poprzedników. Stały klient dla serwisu jest cenny dla tego  gdy będziecie miały jakiś problem w trasie czy coś was zaniepokoi będziecie mogły liczyć na pomoc. Gdy zadzwonicie do serwisu, który nie zna was i waszego samochodu raczej nic mądrego nie poradzi. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że zostaniecie zbyte. 

Klientka  decydujecie  gdzie naprawia swój samochód. Jeżeli serwis Wam nie odpowiada zawsze macie prawo go zmienić i warto z tego korzystać.  Macie prawo oczekiwać wyczerpujących informacji, traktowania z pełnym szacunkiem oraz uczciwego podejścia.  Unikanie wizyt w serwisie nie wyjdzie na dobre dla samochodu i portfela. Pomimo, że to teoretycznie męski świat warto pamiętać o tym, że mamy równe prawa.

Proste sposoby na weryfikację:

  • jeżeli masz wątpliwości zawsze proś o wymontowane części,
  • można poprosić o zdjęcia z naprawy. Dla solidnych serwisów nie jest to już wielki problem.
  • jeżeli nie macie zaufania czy elementy za które zapłaciłyście zostały wymienione, poproście inny serwis o sprawdzenie, które elementy są nowe. (nie wszystko oczywiście da się sprawdzić ale w przypadku np. zawieszenia jak najbardziej)
  • i chyba ostatni z życia wzięty: klientka, która po każdym przeglądzie miała wrażenie, że olej nie był wymieniony (samochód na gwarancji więc musiała serwisować w ASO) przed kolejnym przeglądem oznaczyła pokrywę od filtra oleju lakierem do paznokci. Po wyjechaniu z serwisu wystarczyło sprawdzić czy była odkręcana. 😊

Artykuł został opublikowany na stronach czasopisma „Woman in the World”

Zapraszam do naszego serwisu samochodowego : Morela Serwis samochodowy. tel. +48 519 083 733