Vacum Pompa – pompa próżniowa zwana również podciśnieniową.

Vacum Pompa – pompa próżniowa zwana również podciśnieniową.

W samochodach często są stosowane różnego rodzaju elementy mające za zadanie wytwarzanie podciśnienia, które jest wykorzystywane np: do sterowania turbosprężarką, klapami kolektora dolotowego czy zaworem egr. Gdy jednak usłyszysz diagnozę, że w Twoim samochodzie jest uszkodzona pompa próżniowa czy vacum pompa każdy mechanik będzie miał na myśli tę którą opisuję poniżej.

Vacum pompa – inaczej pompa próżniowa, zwana również pompa podciśnienia. – Motoryzacja lubi zróżnicowane nazewnictwo dla tego samego elementu. 😊 – Jak wynika z nazwy służy do wytworzenia podciśnienia którego głównym zadaniem jest wspomaganie układu hamulcowego. Różnica podciśnienień  zwiększa wielokrotnie siłę z którą stopa kierowcy działa na pedał hamulca. Gwarantuje również stałą minimalną wartość podciśnienia w każdych warunkach pracy silnika.  

Obecnie pompa podciśnienia montowana jest w samochodach z silnikiem wysokoprężnym. Bardzo rzadko pojawiają się w autach benzynowych. Wynika to ze różnicy w sposobie działania każdego z tych silników.  

Najczęściej są montowane na głowicy i napędzane  z wałka rozrządu. Do uszczelnienia odprowadzenia ciepła oraz smarowania pompy służy olej silnikowy. Zasilanie oleju bierze się z kanałów w głowicy lub wałku rozrządu. Olej jest odprowadzany do silnika  razem z powietrzem odlotowym. Zły olej zatkane kanały olejowe przyspiesza rozszczelnienie pompy. Kolejny element  na który wpływ ma jakość i częstotliwość wymiany oleju.  Warto o tym pamiętać.

Objaw uszkodzenia.
  • Kilka kolejnych wciśnięć pedału słabnie siła hamowania albo pedał hamulca staje się twardy. Przyczyną tego objawu mogą też być nieszczelności w układzie podciśnieniowym. Zawsze warto sprawdzić to w pierwszej kolejności.
  • Wycieki widoczne  na vacum pompie które świadczą o jej rozszczelnieniu.  Jednym z rozwiązań jakie są stosowane w przypadku pompy podciśnienia jest zespolonie pompa paliwowa i próżniowej w jeden element. Jest to tandem pompa.  W przypadku tego typu pompy często zdarza się , że w konsekwencji rozszczelnienia paliwo miesza się z olejem lub olej dostaje się do układu paliwowego. Silnik smarowany jest mieszanką oleju z paliwem. Jak łatwo się domyśleć nie jest to korzystne dla silnika. W drugim przypadku układ wtryskowy pracuje na mieszance paliwa z dodatkiem oleju silnikowego. Usterka w pierwszym etapie jest bezobjawowa w konsekwencji bardzo niebezpieczna i kosztowna.

Wymiana pompy vacum w większości samochodów nie jest czasochłonną operacją. z racji jej montażu na głowicy najczęściej jest w miarę łatwy do niej dostęp. Oczywiście jak wszystko wymaga dokładności. Ceny pomp są bardzo różne ale nigdy nie będzie to element za przysłowiowe 100 zł. Oscylują w granicach 600 do 2000zł.

Pompa podciśnienia – miejsce montażu. Źródło zdjęcia: https://www.ms-motorservice.com/en/technipedia/post/vacuum-pumps/

Poniżej prosta animacja pokazująca zasadę działania pompy próżniowej.