naprawa AdBlue

Co się stanie gdy zapali sie komunikat z „AdBlue” ?

Czym jest AdBlue i jak działa SCR?

Samochody z silnikiem Diesla od lat wyposażane są w filtry cząstek stałych (DPF), które mają za zadanie ograniczać emisję szkodliwych substancji. Jednak z czasem producenci poszli o krok dalej i wprowadzili system SCR (Selektywna Redukcja Katalityczna), który dodatkowo redukuje ilość tlenków azotu w spalinach. To właśnie ten układ wykorzystuje AdBlue, często nazywane potocznie „płynem do DPF”. Co ciekawe, rozwiązanie to od dawna stosowano w samochodach ciężarowych, zanim trafiło do osobówek.

Co to jest AdBlue i jak działa?

AdBlue to roztwór mocznika o stężeniu 32,5%, który przechowywany jest w osobnym zbiorniku w samochodzie. System SCR wtryskuje ten płyn do katalizatora znajdującego się w układzie wydechowym. Wysoka temperatura sprawia, że AdBlue rozpada się na amoniak, który neutralizuje tlenki azotu (NOx), zamieniając je w nieszkodliwy azot i wodę. Brzmi prosto? W teorii tak, ale w praktyce układ jest skomplikowany i niestety – często awaryjny.

Jak często trzeba uzupełniać AdBlue?

AdBlue to płyn eksploatacyjny, co oznacza, że wymaga regularnego uzupełniania. W samochodach osobowych zbiorniki mieszczą zazwyczaj 10-15 litrów, a przeciętne zużycie wynosi ok. 1,5 litra na 1000 km. System zazwyczaj sam informuje kierowcę o konieczności uzupełnienia płynu, podobnie jak w przypadku paliwa. Można go dolać samodzielnie na stacji paliw lub skorzystać z usług serwisu. Warto jednak wiedzieć, że wlew AdBlue nie zawsze znajduje się obok wlewu paliwa – w niektórych modelach może być umieszczony w bagażniku lub pod maską.

Na co uważać przy dolewaniu AdBlue?

  • Unikaj kontaktu z lakierem – AdBlue ma właściwości korozyjne i może uszkodzić powłokę lakierniczą.
  • Wlewaj powoli – w niektórych modelach samochodów zbyt szybkie dolewanie może spowodować blokadę wlewu. Jeśli płyn się „cofa”, odczekaj chwilę i spróbuj ponownie.
  • Dolewaj do pełna – dolewanie po kilka litrów w niektórych modelach może skutkować błędem systemu i koniecznością jego kalibracji.
  • Przechowuj we właściwych warunkach – AdBlue może zamarzać przy temperaturze poniżej -11°C i traci właściwości w wysokich temperaturach.

Co jeśli pojawi się komunikat o AdBlue?

Jeśli na desce rozdzielczej pojawi się ostrzeżenie dotyczące AdBlue, mogą być dwie opcje:

  1. Konieczność uzupełnienia płynu – system informuje, ile kilometrów jeszcze przejedziesz. Jeśli go nie uzupełnisz na czas, samochód może odmówić uruchomienia.
  2. Awaria systemu SCR – jeśli pojawi się komunikat o usterce, warto jak najszybciej odwiedzić serwis.

Co zrobić, gdy pojawi się komunikat o awarii systemu AdBlue?

Jeśli pojawi się komunikat o awarii układu AdBlue, warto jak najszybciej udać się do serwisu. Nie jest to usterka, która uniemożliwia dalszą jazdę, więc spokojnie można wrócić do domu i umówić wizytę w warsztacie. Jednak nie warto zwlekać, ponieważ system może nagle zablokować możliwość uruchomienia silnika po przejechaniu określonej liczby kilometrów.

Częstym błędem kierowców jest ignorowanie komunikatu, zwłaszcza gdy ten znika po ponownym uruchomieniu pojazdu. Niestety, w większości przypadków problem powróci po przejechaniu kilkunastu kilometrów. Warto pamiętać, że usterki w układzie SCR nie naprawiają się same. Im szybciej zareagujemy, tym większa szansa na uniknięcie kosztownej naprawy.

Bywa, że system ostrzega kierowcę, iż po przejechaniu np. 500 km dalsza jazda stanie się niemożliwa. Ten komunikat również może zniknąć po ponownym uruchomieniu silnika, co często usypia czujność kierowcy. Nie oznacza to jednak, że problem został rozwiązany – z czasem limit kilometrów będzie się zmniejszał, aż do całkowitego unieruchomienia pojazdu.

W przypadku awarii komputer diagnostyczny wskaże, gdzie dokładnie leży problem. Nie zawsze jest to poważna usterka, ale niestety naprawy układu AdBlue mogą być kosztowne – ich cena często wynosi od 3000 do 5000 zł, a czasem nawet więcej.

Diagnostyka układu AdBlue- Zadzoń!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *