Jak uzupełnić AdBlue ?

Co się stanie gdy zabraknie AdBlue ?

Czym jest AdBlue i jak działa SCR?

Wszystkie samochody z silnikiem diesla już od kilkunastu lat posiadają filtr cząstek stałych czyli DPF. Od czasu kiedy zaczęto je instalować producenci samochodów systematycznie je udoskonalają w taki sposób aby przyczyniały się do jak najmniejszej emisji spalin oraz niebezpiecznych tlenków azotu. Kolejne generacje samochodów z DPF zostały doposażone w  układ SCR (Układ selektywnej redukcji katalitycznej). Kierowcy nazywają to potocznie „DPF z  AdBlue”. Z ciekawostek, nie jest to bardzo nowe rozwiązanie. Układ SCR znacznie wcześniej montowano w samochodach ciężarowych.

AdBlue to nic innego jak roztwór mocznika o stężeniu 32,5 proc.

Samochody zostały wyposażone w oddzielne zbiorniki z tym płynem. Jest on wtryskiwany do katalizatora, który jest elementem układu wydechowego. AdBlue wraz z wysoką temperaturą pozwala na redukowanie emisji  ilości tlenków azotu (NOx) z układu wydechowego. Brzmi prosto ale jak to w praktyce bywa układy są rozbudowane i często awaryjne.

Płyn AdBlue wymaga systematycznego uzupełniania. Zbiorniki w samochodach osobowych mają pojemność około 10-15 litrów. Jego przeciętne zużycie to około 1,5 litra na 1000 km.

Co się stanie jak zabraknie AdBlue?

Płyn AdBlue należy systematycznie uzupełniać. Wszystkie samochody informują o konieczności jego uzupełnienia najczęściej z komunikatem o ilości kilometrów jaka została do przejechania. Płyn można uzupełnić na stacji benzynowej lub w serwisie samochodowym. Wlew najczęściej znajduje się obok wlewu paliwa ale nie jest to regułą.

Na co uważać podczas uzupełniania?

  • AdBlue jest korozyjny, zatem należy go wlewać ostrożnie tak aby mnie miał styczności z karoserią. Może zniszczyć powłokę lakierniczą.
  • W niektórych modelach samochodu należy go dolewać powoli. Gdy będziecie chcieli zrobić to szybko może zablokowac to wlew. Należy chwilę odczekac i wlewać ponownie.
  • Należy uzupełniać zawsze do pełna. Dolewanie po kilka litrów w niektórych samochodach prowadzi do zapalenia kontrolki i konieczności kalibracji systemu.
  • Płyn jest substancją zamarzalną a przy bardzo wysokich temperaturach traci swoje właściwości. Przechowuj go w odpowiednich warunkach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *