diesel

Co kupić? Diesel czy benzyna?

Nie będę nikogo przekonywała do wyższości Audi nad BMW czy aut japońskich nad francuskimi. Bez względu na to jaką markę i model wybierzecie auto powinno się  podobać i tyle. Często płacie za nie niebagatelne kwoty i spędzacie w nim dużo czasu. Gdy już wiecie jaka marka jest wam najbliższa kolejne pytanie: silnik benzynowy czy diesel? Na przykładzie najbliższej mi marki postanowiłam porównać podstawowe koszty eksploatacji jednej i drugiej wersji auta.

Założyłam, że rocznie robimy 30000km.

 

Cena/1litr

średnie spalanie/100km

ilość litrów na

30 000 km

Kwota wydana na paliwo / rok

VW Passat 1,8 160km benzyna 2007r

4,45 zł

8,1

2430

10813,50 zł

VW Passat 2,0 140km diesel 2007r

4,45 zł

6,7

2010

8944,50 zł

*średnie spalanie ze strony www.autocentrum.pl
Jak widać rocznie, oczywiście przy obecnych cenach paliwa, zaoszczędzamy 1869 zł. czyli w przeciągu 5 lat 9345 zł. Ale paliwo to nie wszystko . Przyjrzyjmy się teraz podstawowym kosztom eksploatacyjnym. Oczywiście nie brałam pod uwagę cen części, które są identyczne bez względu na rodzaj silnika.

Koszty dodatkowe.

1. Filtry koszt 2 wymian(co 15000km), świece 4szt. raz do roku.

VW Passat 1,8 benzyna –  496,00 zł rocznie .
VW Passat 2,0 diesel –  898,00 zł rocznie.

*ceny części bez robocizny.

I co dalej? Otóż niestety Diesel z racji swojej konstrukcji ma o wiele więcej elementów, które są narażone na usterkę. Oczywiście w zależności od marki i rodzaju auta koszty będą wyglądały nieco inaczej niż poniżej co nie zmienia faktu, że proporcje będą podobne. Poniżej przedstawiam ceny pozostałych części w przypadku, których istnieje duże prawdopodobieństwo awarii w okresie 2 do 5 lat.

[table id=2 /]

Co z tego wynika?

Koszt utrzymania auta w wersji benzynowej w przeciągu 5 lat to kwota około 61000 zł.
Koszt utrzymania diesla w przeciągu 5 lat to kwota około 58000 zł.
Wniosek nasuwa się jeden: dopiero przy przebiegu około 30 000 tys. i powyżej warto się zastanawiać się nad zakupem diesla. Gdy rocznie pokonujemy 15 000 do 20 000 tys. nie ma sensu kupować samochodu z silnikiem wysokoprężnym. Nie dość, że będziecie częstszymi „gośćmi” warsztatów, to ryzyko awarii w drodze jest znacznie większe. Nie brałam tu pod uwagę problemów z filtrem DPF który przy jeździe po mieście niewątpliwie da o sobie znać czy wtryskami których prawdopodobieństwo awarii w dieslu jest znacznie większe niż w samochodzie benzynowym. Nawet jeżeli ceny ropy będą korzystniejsze to i tak różnica w cenie musiałaby być znacząca aby pokryć koszty dodatkowych napraw.
Drogie Panie jednym słowem do jazdy po mieście i niewielkich przebiegach wyłącznie samochody z silnikiem benzynowym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *