odma

Odma – separator oleju.

Objawy: silnik szarpie, pracuje nierówno na wolnych obrotach, świeci się kontolka silnika. Diagnoza: Szanowny kliencie aby objawy ustąpiły należy wymienić odmę. Oczywiście takie objawy nie zawsze świadczą o  uszkodzeniu właśnie odmy.

Co to jest? Pierwsze skojarzenie z jednostką chorobowa pod tą nazwą ;).

Odma – przedostanie się powietrza atmosferycznego lub innych gazów w obręb tkanek lub jam ciała, gdzie prawidłowo gazy te nie występują. Odma może wystąpić na skutek urazu, pojawić się samoistnie lub też może zostać wykonana celowo w trakcie zabiegu medycznego.

  Źródło: Wikipedia.

Nazwa Odma w motoryzacji w pokrętny sposób nawiązuje do choroby, tylko w silniku jest lekarstwem na tą chorobę.

W silnikach spalinowych w procesie spalania mieszanki powstają gazy,  które przedostają się do skrzyni korbowej.  Powodują zmianę ciśnienia w skrzyni korbowej a to oczywiście nie jest zjawisko dobre dla silnika. Przedmuchy występują w każdym silniku, zarówno w nowym, jak i zużytym. W tym drugim z racji zużycia elementów mogą być większe.

Odma- separator oleju- odpowietrzenie skrzyni korbowej.

Żeby temu zapobiec  stosuje się odpowietrzanie  skrzyni korbowej zwane odmą lub separatorem oleju. W starszych autach był to przewód, który miał za zadanie odprowadzić gazy ze skrzyni korbowej  na zewnątrz.  Jak łatwo się domyślić ekologiczne nie są. Obecnie odma jest nieco bardziej rozbudowanym elementem.  Przedmuchy spalin, których ciśnienie regulowane jest za pomocą specjalnego zaworu odprowadza się do kolektora dolotowego i dalej do komór spalania silnika. Wcześniej tak zwany separator oddziela z gazów olej silnikowy, który ścieka ponownie do miski olejowej.

Jakie odma ma znaczenie dla silnika?

Ten na szczęście najczęściej niezbyt drogi element montowany w większości przypadków łatwo dostępnym miejscu jest niebywale istotny. Poza objawami powyżej, które jednoznacznie zmuszają użytkownika do zareagowania, uszkodzony element może sukcesywnie skracać życie naszego silnika. Gazy są  szkodliwe dla oleju powodując pogorszenie jego jakości  (utlenianie) i właściwości smarnych.

W nowszych autach często pierwszym sygnałem do wymiany jest rozszczelnienie odmy, które objawia się zaciekami oleju na tym elemencie.  Auto może jeszcze nie dawać objawów ale jest to już sugestia do  wymiany. Wielu mechaników niestety pomija i bagatelizuje ten element.

Zapraszamy do naszego serwisu : Morela Serwis Samoochodowy

Jeden komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *